Poslání, cíle a zásady služby
Poslání
Posláním organizace Domov NaNovo, p. o., je umožnit dospělým lidem s mentálním postižením žít svobodným a zodpovědným způsobem života, který je srovnatelný s životem jejich vrstevníků s důrazem na jejich individualitu.
- Podporujeme uživatele v přebírání zodpovědnosti za svůj život a domácnost, a v začleňování do běžného života.
- Pomáháme uživatelům při osvojování a upevňování pracovních, osobních a společenských návyků.
- Služby poskytujeme v přirozeném prostředí domácího charakteru.
Co pro nás znamená název NaNovo
Naděje
Normalita
Volba
Cíle chráněného bydlení
-
Podpora uživatelů ve vytváření přirozených mezilidských vztahů s novými přáteli, rodinou, partnery a známými.
Uživatelé upevňují své vztahy s opatrovníky, rodinou, přáteli a dobrovolníky, vytvářejí si nová přátelství
- k usnadnění kontaktu uživatele učit využívat mobilní telefony, internet,
- pomoc při psaní dopisů, pohlednic, e-mailů,
- zprostředkovat osobní setkávání, doprovodit uživatele na návštěvu.
-
Poskytování individuální podpory uživatelům při aktivitách odpovídajících jejich možnostem a věku; pomoc v zapojování se do profesního života.
Uživatelé žijí svůj život přiměřeně aktivně tak, jako jejich vrstevníci mimo sociální službu
- podpora ve využívání různorodých volnočasových aktivit mimo domov,
- podpora stávajících koníčků a zálib a hledání nových,
- podpora v hledání a využívání návazných služeb,
- podpora při hledání, získání a udržení zaměstnání.
-
Poskytovat službu takovým způsobem, aby umožnila uživatelům žít život co nejvíce podobný životu jejich vrstevníků - život v přirozeném prostředí, s možností využívat běžně dostupné služby.
Uživatelé se starají o svou domácnost, hospodaří se svými penězi, nakupují a stravu si zajišťují individuálně
- pracovníci poskytují podporu individuálně, podporují získané dovednosti a rozvíjí další schopnosti, které vedou k nezávislosti uživatele na asistentech,
- podpora v rozvoji komunikace,
- podpora při péči o svou osobu.
Klienti aktivně využívají běžné služby ve městě, vč. lékařské péče
- podpora při využívání běžných služeb (obchody, úřady, kadeřník, doprava…….),
- podpora při zajišťování těchto služeb - objednání, doprovod,
- podpora v zajištění lékařské péče, upevňování odpovědnosti klientů za své zdraví.
-
Maximální možná podpora samostatnosti klientů – podpora snižování jejich závislosti na službě a jiných lidech, podpora samostatného rozhodování o své osobě a podpora projevu svobodné vůle klientů.
Klient může rozhodnout o tom, jestli je pro něj poskytovaná služba smysluplná a dostačující.
Klient si může vybrat, s kým a kde chce žít
- zjišťování spokojenosti klienta s poskytovanou službou,
- podpora při dosažení osobních cílů a přání klientů,
- zajištění a zprostředkování srozumitelných informací o možnostech jiného způsobu života než ve stávající službě.
Zásady poskytování sociální služby
Maximální podpora individuality a nezávislosti klientů
- Je respektována svobodná vůle uživatelů.
- Uživatelé jsou podporováni při prosazování svých cílů a potřeb.
- Podporujeme uživatele v přebírání zodpovědnosti za svůj život a domácnost a v začleňování do běžného života.
Budování co nejvyšší míry soběstačnosti a samostatnosti klientů
- Uživatelé jsou vedeni k maximální samostatnosti při řešení své životní situace a při zvládání každodenních činností.
- Poskytované služby jsou pro uživatele vyžádanou podporou v situacích, ve kterých si sám neporadí, úplná péče je poskytována pouze v situacích, kdy spoluúčast uživatele není možná. Během poskytování služby se pracovníci snaží vycházet z toho, co uživatel ještě zvládá sám nebo co by ještě mohl zvládnout sám. Nedochází k cílenému „přepečovávání“.
Prosazování partnerského přístupu - uživatel a asistent jsou rovnocennými partnery.
- Uživatel je vždy rovnocenným partnerem, jehož práva, oprávněné zájmy a vůli je nutno respektovat a zároveň ho podporovat při jejich prosazování.
Respekt k právu na partnerský a sexuální život
- Přijímáme a podporujeme partnerský život a sexualitu jako nedílnou, cennou a podstatnou součást plnohodnotného života uživatelů.
Individuální přístup
- Služby jsou poskytovány individuálně na míru uživateli.
- Při plánování služby vycházíme z individuálních přání, potřeb a schopností klienta
- Společně plánujeme průběh služby s ohledem na možnosti organizace, přitom podporujeme uživatele v jejich samostatnosti.
Snaha o neustálé zvyšování kvality života
- Zámek Nová Horka, p.o., zajišťuje poskytování kvalitních sociálních služeb se snahou o neustálé zvyšování kvality (např. formou interních a externích auditů).
- Služby jsou poskytovány kvalifikovaným personálem, který se průběžně dále vzdělává.
Respektování práva volby a jejich individuálních potřeb, přání a zájmů
- Uživatelé se podílí na zvyšování kvality a rozvoji sociálních služeb formou podaných stížností, návrhů, připomínek a definováním svých osobních cílů v rámci individuálního plánování služeb.
- Uživatel sám rozhoduje o svém vlastním životě, je respektován jeho názor. Služba nepřebírá nadměrnou odpovědnost za uživatele, pracuje se s riziky a respektuje se jejich přiměřená míra.
Efektivní využívání běžných služeb
- Uživatelé jsou podporováni ve využívání běžných služeb.
- Běžně dostupné služby nejsou zajišťovány v bytě, kde uživatelé bydlí.
- Pomáháme uživatelům při osvojování a upevňování pracovních, osobních a společenských návyků.